Szkoła Podstawowa im. Jana Brzechwy w Koszalinie

Model Dostępnej Szkoły

Nasza Szkoła jest w Projekcie „Model Dostępnej Szkoły”

Celem wdrożenia prezentowanego Modelu Dostępnej Szkoły (MDS) jest poprawa dostępności szkół podstawowych poprzez eliminowanie barier w różnych obszarach:

  • architektonicznym,
  • technicznym,
  • edukacyjno-społecznym,
  • związanym z organizacją, procedurami i zatrudnieniem oraz kompetencjami kadry.

Model zakłada stopniowe osiąganie przez szkołę zdefiniowanych poziomów dojrzałości.

Projekt „Dostępna Szkoła” realizowany jest przez Fundację Fundusz Współpracy i Fundację Instytut Rozwoju Regionalnego, w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój, jako pilotaż działania „Szkoła bez barier” – program Dostępność Plus.

Główne działania , które zostaną podjęte na rzec poprawy dostępności w naszej szkole to:

  • wymiana nawierzchni ciągów pieszych brukowanych na trasie dojścia do szkoły oraz wytyczenie miejsca postojowego zgodnego z MDS;
  • przebudowa pochylni i oporęczowaniaprzy głównym wejściu do szkoły;
  • zakup szafek, zgodnych z wymogami MDS, dla uczniów, którzy nie mogą korzystać z szatni;
  • wymiana dwóch platform schodowych w celu zapewnienia dostępu do wszystkich kondygnacji;
  • zapewnienie lepszego kontrastu pomiędzy posadzkami a ścianami;
  • zapewnienie oznaczenia strategicznych pomieszczeń piktogramami, ozn. dotykowe i wzrokowe;
  • wyposażenie sal lekcyjnych w pomoce oraz sprzęt służący wsparciu uczniów ze specjalnymi potrzebami
  • doposażenie sal w rolety/wymiana rolet w części sal w celu zapewnienia większej możliwości regulacji dostępu światła dziennego;
  • wymiana posadzek w części sal;
  • wymiana w sali gimnastycznej posadzki na antypoślizgową;
  • doposażenie kącików wyciszenia w salach lekcyjnych zgodnie z bieżącymi potrzebami uczniów;
  • zapewnienie minimum jednego pomieszczenia sanitarnego w pełni zgodnego ze standardem MDS w zakresie wymogów obligatoryjnych;
  • zakup stolików uczniowskich z regulacją wysokości i kąta nachylenia blatu;
  • wyposażenie świetlicy szkolnej  i czytelni w stanowisko pracy z regulacją wysokości i kąta nachylenia blatu;
  • doposażenie placówki w odpowiedni sprzęt specjalistyczny dla uczniów i wyposażenie techniczne ich stanowisk pracy według zaleceń obszaru architektonicznego i technicznego;
  • Szkolenia Rady Pedagogicznej i kadry niepedagogicznej w zakresie uniwersalnego projektowania, uniwersalnych instrumentów wsparcia i racjonalnych dostosowań i modyfikacji; alternatywnych i wspomagających metod i form komunikacji oraz wsparcia wizualnego dla uczniów.

 

 

 

Artykuły