Szkoła Podstawowa im. Jana Brzechwy w Koszalinie

Deklaracja dostępności

zobowiązuje się zapewnić dostępność swojej strony internetowej zgodnie z przepisami ustawy z dnia 4 kwietnia 2019 r. o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych. Oświadczenie w sprawie dostępności ma zastosowanie do strony internetowej .

Data publikacji strony internetowej: 2020-01-02.

Data ostatniej istotnej aktualizacji: 2021-04-21.

Status pod względem zgodności z ustawą

Strona internetowa jest częściowo zgodna z ustawą z dnia 4 kwietnia 2019 r. o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych z powodu niezgodności lub wyłączeń wymienionych poniżej.

Szablon strony jest zgodny w 100% z WCAG 2.1 na poziomie AA, jednak niektóre treści publikowane przez redaktorów na stronie mogą niespełniać wymagań standardu. Problemy, które mogą wystąpić:

  • Niektóre zdjęcia i grafiki mogą nie posiadać opisów alternatywnych
  • Niektóre treści mogą niespełniać minimalnych wymagań kontrastu.

Redaktorzy naszej strony cały czas pracują nad dostępnością zamieszczanych materiałów.

Data sporządzenia Deklaracji i metoda oceny dostępności cyfrowej

Deklarację sporządzono dnia: 2023-11-20.

Deklarację sporządzono na podstawie samooceny przeprowadzonej przez podmiot publiczny.

Informacje zwrotne i dane kontaktowe

W przypadku problemów z dostępnością strony internetowej prosimy o kontakt. Osobą kontaktową jest , e-mail: . Kontaktować można się także dzwoniąc na numer telefonu . Tą samą drogą można składać wnioski o udostępnienie informacji niedostępnej oraz składać żądania zapewnienia dostępności.

Informacje na temat procedury odwoławczej

Każdy ma prawo do wystąpienia z żądaniem zapewnienia dostępności cyfrowej strony internetowej, aplikacji mobilnej lub jakiegoś ich elementu. Można także zażądać udostępnienia informacji za pomocą alternatywnego sposobu dostępu, na przykład przez odczytanie niedostępnego cyfrowo dokumentu, opisanie zawartości filmu bez audiodeskrypcji itp. Żądanie powinno zawierać dane osoby zgłaszającej żądanie, wskazanie, o którą stronę internetową lub aplikację mobilną chodzi oraz sposób kontaktu. Jeżeli osoba żądająca zgłasza potrzebę otrzymania informacji za pomocą alternatywnego sposobu dostępu, powinna także określić dogodny dla niej sposób przedstawienia tej informacji. Podmiot publiczny powinien zrealizować żądanie niezwłocznie, nie później niż w ciągu 7 dni od dnia wystąpienia z żądaniem. Jeżeli dotrzymanie tego terminu nie jest możliwe, podmiot publiczny niezwłocznie informuje o tym wnoszącego żądanie, kiedy realizacja żądania będzie możliwa, przy czym termin ten nie może być dłuższy niż 2 miesiące od dnia wystąpienia z żądaniem. Jeżeli zapewnienie dostępności cyfrowej nie jest możliwe, podmiot publiczny może zaproponować alternatywny sposób dostępu do informacji. W przypadku, gdy podmiot publiczny odmówi realizacji żądania zapewnienia dostępności lub alternatywnego sposobu dostępu do informacji, wnoszący żądanie możne złożyć skargę w sprawie zapewniana dostępności cyfrowej strony internetowej, aplikacji mobilnej lub elementu strony internetowej, lub aplikacji mobilnej. Po wyczerpaniu wskazanej wyżej procedury można także złożyć wniosek do Rzecznika Praw Obywatelskich.

Dostępność architektoniczna

Do budynku prowadzą:

  • jedno wejście główne - od placu apelowego przed szkołą
  • dwa wyjścia awaryjne:

-      wyjście ewakuacyjne nr 1 – od strony ulicy głównej

-      wyjście ewakuacyjne nr 2 - od strony placu apelowego
 

  1. Podjazd dla niepełnosprawnych jest przed wejściem głównym.
  2. Wyjścia ewakuacyjne  są przystosowane do użytku przez osoby niepełnosprawne (nie ma schodów).
  3. Na terenie szkoły znajduje się jedno miejsce parkingowe dla osób niepełnosprawnych.
  4. W obiekcie znajdują się toalety, które są przystosowane dla osób niepełnosprawnych.
  5. Windy wewnętrzne
  6. Pracownik merytoryczny może przyjść do interesanta.
  7. Osoba niepełnosprawna ma bezpośredni dostęp do sekretariatu i dyrektora szkoły (pomieszczenia są na paterze).
  8. Do budynku i wszystkich jego pomieszczeń można wejść z psem asystującym i psem przewodnikiem.
  9. W budynku są oznaczenia w alfabecie brajla oraz oznaczenia kontrastowe dla osób niewidomych i słabowidzących.




 

Informacje dodatkowe

Załącznik nr 1

do Zarządzenia nr 23.2022

Dyrektora Szkoły Podstawowej nr 13 w Koszalinie

 

 

Procedura określająca standard obsługi osób z niepełnosprawnościami w Szkole Podstawowej nr 13 im. Jana Brzechwy w Koszalinie z uwagi na występujące bariery architektoniczne

 

§ 1

Wstęp

  1. Szkoła Podstawowa nr 13 im. J. Brzechwy w Koszalinie, zwana dalej „Szkołą", zapewnia obsługę osób z niepełnosprawnościami.

Za osobę z niepełnosprawnością uznaje się osobę, której stan fizyczny, psychiczny lub umysłowy trwale lub okresowo utrudnia, ogranicza bądź uniemożliwia wypełnianie ról społecznych.

  1. Procedura określa sposób postępowania pracowników Szkoły w stosunku do osób z niepełnosprawnościami.

 

§ 2

Udogodnienia architektoniczne

 

  1. Przed głównym wejściem do Szkoły znajduje się wyznaczone miejsce parkingowe i podjazd dla osób niepełnosprawnych.

  2. Każdy pracownik szkoły, niezależnie od niniejszej procedury ma obowiązek udzielenia wszelkiej pomocy osobom ze szczególnymi potrzebami przebywającymi na terenie placówki.

  3. Przy wejściu, o których mowa w ust. 1, znajduje się dzwonek, którym osoba z niepełnoprawnością (np. rodzic ucznia danej szkoły) powiadamia pracownika Szkoły o swojej obecności. Po otrzymaniu sygnału pracownik, udziela osobie pomocy w załatwieniu sprawy.

  4. W przypadku użycia dzwonka, pracownik obsługi widzący osobę ze szczególnymi potrzebami, która przybyła do placówki, przeprowadza wstępną rozmowę w celu ustalenia charakteru sprawy, a następnie podejmuje dalsze działania w zależności od zaistniałej potrzeby (np. kieruje osobę ze szczególnymi potrzebami do sekretariatu szkoły/ pomaga w sprawnym dostaniu się do niego lub jeśli istnieje taka potrzeba, powiadamia innego pracownika szkoły, który niezwłocznie udaje się do interesanta ).

  5. Do obsługi osób z niepełnosprawnościami wyznaczam: sekretarza szkoły (sekretariat znajduje się na parterze szkoły)

  6. Sekretarz szkoły informuje pracowników szkoły o potrzebie obsługi osoby z niepełnosprawnością (np. konsultacja rodzica z nauczycielem).

  7. Obsługa osób z problemami w poruszaniu się (w tym osób
    z niepełnosprawnościami) odbywa się na parterze budynku, w wyznaczonym
    w tym celu miejscu, zapewniającym swobodny dostęp oraz zapewnienie adekwatnej poufności (sala nr 5).

  8. Po zakończeniu obsługi pracownik szkoły pomaga osobie ze szczególnymi potrzebami w opuszczeniu budynku.

  9. Osoba ze szczególnymi potrzebami, która chciałaby skorzystać z dostępu alternatywnego w placówce może również skontaktować się z sekretariatem szkoły w sposób telefoniczny, mailowy lub korespondencyjny.

  10. W przypadku kontaktu osoby ze szczególnymi potrzebami za pomocą telefonu, poczty elektronicznej lub tradycyjnej pracownik podejmuje niezbędne działania w celu sprawnego załatwienia sprawy przez interesanta.

  11. W przypadku braku możliwości zapewnienia osobie ze szczególnymi potrzebami dostępności cyfrowej strony internetowej Szkoły Podstawowej nr 13, zapewnia się alternatywny sposób dostępu, który polega w szczególności na zapewnieniu kontaktu telefonicznego, korespondencyjnego oraz za pomocą środków komunikacji elektronicznej.

  12. Wszystkie dane kontaktowe dostępne są na stronie internetowej szkoły: https://sp13koszalin.szkolnastrona.pl/

 

 

Procedura na wypadek korzystania przez osobę ze szczególnymi potrzebami z psa asystującego

 

§ 1

 

  1. Szkoła zapewnia osobie ze szczególnymi potrzebami możliwość korzystania
    z psa asystującego.

  2. Pies asystujący, to pies odpowiednio wyszkolony i specjalnie oznaczony
    w szczególności pies przewodnik osoby niewidomej lub niedowidzącej oraz pies asystent osoby z niepełnosprawnością ruchową, który ułatwia takiej osobie aktywne uczestnictwo w życiu społecznym.

  3. Osoba z niepełnosprawnością ma prawo wstępu z psem asystującym do budynku szkoły.

  4. Warunkiem skorzystania z uprawnienia jest wyposażenie psa asystującego w uprząż oraz posiadanie przez osobę niepełnosprawną certyfikatu potwierdzającego status psa asystującego i zaświadczenia o wykonaniu wymaganych szczepień weterynaryjnych.

  5. Osoba niepełnosprawna nie jest zobowiązana do zakładania psu asystującemu kagańca oraz prowadzenia go na smyczy.

 

 

§ 2

 

Zasady postępowania z psem przewodnikiem

(Informacja dla pracownika szkoły):

 

 

Widząc osobę ze szczególnymi potrzebami z psem pamiętaj, że:

 

  1. Pies powinien mieć możliwość wejścia do budynku lub pomieszczenia;

  2. Pies często będzie podążał za pracownikiem i doprowadzi właściciela do odpowiedniego miejsca obsługi wskazanego przez Ciebie;

  3. W każdym przypadku zapytaj właściciela psa o najwygodniejszy dla niego sposób poruszania się i komunikowania wskazówek dotyczących nawigacji
    w przestrzeni;

  4. W razie wątpliwości dotyczących statusu psa, masz prawo poprosić właściciela o stosowne dokumenty;

  5. Właściciel psa powinien mieć przy sobie świadectwa szczepień psa oraz certyfikat stwierdzający, że pies jest wyszkolonym psem przewodnikiem;

  6. Jeśli właściciel psa, poruszając się, chciałby skorzystać z Twojej pomocy, idź po przeciwnej stronie niż pies;

  7. Pies nie musi mieć założonego kagańca;

  8. Nie głaszcz psa, nie dotykaj go, nie patrz mu w oczy (wiele psów nie lubi tego typu zachowania i może reagować szczekaniem), ani w żaden inny sposób nie rozpraszaj w pracy;

  9. Pamiętaj o tym, by zawsze iść przed właścicielem psa lub w inny uzgodniony z właścicielem psa sposób (pies najczęściej ma kamizelkę z napisem „Nie głaskać – pracuję” lub „Nie zaczepiaj mnie – jestem w pracy”);

  10. Zaproponuj podanie psu wody.


 

Zarządzenie nr 23.2022

Z dnia 30.12 2022 r.

 

Dyrektora Szkoły Podstawowej nr 13 im. J. Brzechwy w Koszalinie

w sprawie wprowadzenia „Procedury określającej standard obsługi osób
z niepełnosprawnościami w Szkole Podstawowej nr 13 im. Jana Brzechwy
w Koszalinie z uwagi na występujące bariery architektoniczne”

 

 

Na podstawie art. 30 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1372), w związku z art. 7 ustawy z dnia 19 lipca 2019 r. o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami (Dz. U. z 2020 r., poz. 1062 ) zarządzam, co następuje:

 

§ 1.

Ustala się „Procedury zapewnienia dostępu alternatywnego dla osób ze szczególnymi potrzebami w Szkole Podstawowej nr 13 im Jana Brzechwy w Koszalinie stanowiące załącznik do niniejszego Zarządzenia.

 

§ 2.

Zobowiązuje pracowników do stosowania zasad wprowadzonych niniejszym zarządzeniem.

§ 3.

Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.